Travný

Pohled z vrcholu Travný na Lysou horu

Z Visalají- Na Visalaje dojedeme autobusem, který jezdí pravidelně, o víkendu i jako MHD za 10kč. Od zastávky jdeme asi 50m než dojdeme k rozcestníku, kde nám zelená značka ukazuje směr do lesa. Jdeme po zpevněné cestě, kolem chatové osady a po stejné cestě dojdeme až k rozcestníku Plato, kde se střetává žlutá značka od Zlatníku. (Od Zlatníku se jde taky značnou část po zpevněné cestě, jen ke konci se odbočí na pěšinku, která vede k rozcestníku Plato. Je zde pěkný altán pro odpočinek. Od Plata se zvedá pěšinka do kopce aby ještě jednou přešla v mírnou rovinku po které následuje poslední stoupání až na vrchol. Pod vrcholem značka odbočuje lehce doprava k rozcestníku Travný rozcestí. V místě, kde se značka stáčí, je vyšlapaný chodníček vedoucí přímo na vrchol a tím zkrátí cestu o několik metrů. Když půjdeme po značce, od rozcestníku se vydáme po modré, a během chvilky se ocitnem na rovince která označuje vrchol Travného. Cedulka s nápisem Travný-vrchol je schovaná pod mohutným stromem i s horskou knihou, kde se můžete zapsat. Výhledy z Travného nepatří mezi ty nejlepší, stíní nám hodně stromů, ale ten kdo hledá klid na horách je toto místo to pravé ořechové. Díky absenci chaty a špatným výhledům, moc turistů Travný nevyhledává.

Po zpáteční cestě byl vybrán směr Morávka a když sejdete k rozcestníku, jde se opět po zelené. Míjí se bod Malý Travný, který je spíše ukončení hřebene než vrchol a dál se začíná hezky klesat, klesání na chvíli ustává v místě Travný pomník. Pod pomníkem však značka míří opět prudce dolů a končí až na Morávce, kde je zastávka autobusu Morávka střed. Autobusy tady jezdí každou hodinu a pasují až do Frýdku-Místku.

Altán na rozcestí Plato, vpravo cestou na Travný z Visalají

Z Raškovic- Touto trasou jsem ještě nešel. Vychází se od točny autobusů u Ondráše směrem ke kostelu po modré značce a kopíruje se jeden z hřebenů Travného. Trasa by měla být podobná té kterou jsem šli z vrcholu na Morávku, tedy střídavé stoupání s rovinkami.