Kněhyně

Pohled na Kněhyni z hřebenu Smrku

Přímo na vrchol nevede žádná turistická značka, jelikož se z vrcholu a přilehlého okolí stala Národní přírodní rezervace NPR. Jak je ale u nás zvykem, lidé si vždy cestu najdou, hlavně pokud zde už cesta vedla. Na vrcholu se kromě velké mohyly s křížem nic nenachází a díky značnému porostu stromů i výhledy nejsou nejlepší. Snad díky tomu všemu moc turistů tenhle vrchol nevyhledává.

Z Kunčic pod Ondřejníkem- od vlakové stanice jdeme po žluté značnou část cesty po asfaltu. až v místě kde značku protíná zpevněná lesní cesta, se vydáváme do prudšího kopce, a kopírujeme z levé strany potok Stolovec. Cestou narazíme ještě na jednu lesní cestu, kterou přejdeme a vydáme se do prudkého svahu ještě dřív než se začne otáčet v korytě potoka. Pěšinka nás dovede kolem chaty Leopoldka, před kterou je pramen horské vody. Od chaty jdeme ještě kousek po příjezdové cestě než narazíme opět na zpevněnou lesní cestu, která nís dovede k rozcestí Malá Stolová. Tady i když je to menší odbočení z cesty, doporučuji zajít neznačeným chodníkem (cestou kde se vleze traktor) na Malou Stolovou, odkud jsou krásné výhledy do okolí. Cesta zabere asi 30min tam i zpět.

Když budem pokračovat po červené, dojdeme stoupáním k téže zpevněné lesní cestě jakou jsme minuli na rozcestí Malá Stolová. Po této cestě dorazíme k místu kde je cedule oznamující hranici NPR, značka odbočuje doprava traverzem a po ní se dostanem k sedlu Kněhyně, odkud je možno pokračovat na Čertův Mlýn, nebo k pomníku Růženy Valentové a pramenu Partyzánky. Pokud však vejdeme za ceduli NPR, po chvíli uvidíme pěšinku, která nás dovede až na vrchol Kněhyně. Jak píšu výše, vrchol se pozná podle pomníku s křížem. Ti co jdou nahoru poprvé se může zdát vrchol tam, kde cesta nabírá vodorovný směr, ve skutečnosti se tak jde asi 5min než se dojde ke zmíněnému pomníku. Zde bych ještě podotkl, že se turista pohybuje v NPR mimo značku, proto by měl dávat pozor na lesní správu, a o to víc se umět chovat ke svému okolí.

Když půjdeme od vrcholového pomníku na druhou stranu, dostaneme se přes spadlé stromy na rozcestí Kněhyně sedlo, odkud se dá pokračovat na již zmíněný pramen Partyzánky, nebo Čertův mlýn

Vlevo na vrcholu Kněhyně, napravo pohled z hřebenu Kněhyně na Smrk a Lysohorský masiv