Lysá hora

Lysá hora, foceno od Kykulky

Z Ostravice vede hned několik variant, jak se dostat na Lysou horu.

Po červené- vede asfaltovou silnicí, která končí u rozcestníku Butořanka. Zde stojí za zmínku po pravé straně na konci louky chata Tatranka s lezeckou skálou, vysoká asi 10m. Dále už se jde po vyšlapané ,,dálnici,, až na vrhol po červené. Za zmínku stojí rozcestník a altán Lukšinec, kde se napojují cesty z dalších směrů, viz popisky níže. Následuje malé kamenné městečko postavené turisty a traverz, odkud jsou pěkné výhledy na Frýdlant a severněji až do Ostravy. Tak jako na Smrk, i tady vede neoficiální strmá trasa kousek nad rozcestníkem Lukšinec přímo k hřebeni pod Lysou horou. Na hřebeni je chodník zasypaný malými kameny, které při větším stoupání mohou podkluzovat. Je to daň velkého počtu turistů, kteří se touto trasou vydávají zdolat vrchol a následného zvětrávání. Na Slovensku vyřešeno vybudováním chodníků z velkých bloků kamene. Od hřebene už zbývá závěrečná fáze, kdy se stoupá serpentinami než uvidíme Bezručovu chatu, která leží na vrcholu. Při dobré viditelnosti je možné z této strany vidět Malou Fatru a někdy i Vysoké Tatry. V zimě při inverzi, jsou Vysoké Tatry vidět zcela čistě.

Zleva cestou z Ostravice, vpravo Mazácké skály s chatou Tatranka

Přes Albínovo náměstí- startuje se od vlakového nádraží v Ostravici po červené, za mostem přes stejnojmenou řeku odbočíme vlevo tak, že budeme mít Sepetný potok vlévající se do Ostravice po naší pravé ruce a budeme ho chvíli kopírovat cestou nahoru. Za chatovou oblastí začíná po levé straně les do kterého odbočí chodník. Je to zkratka, kterou vyjdeme u zatáčky, kde se potkávají dvě cesty. Nebudem tak muset šlapat po asfaltu, který vede kolem Relaxcentra Sepetná. Pokračujeme po modré, kolem chaty u Zbuja, přes Albínovo náměstí, kde nám značka přechází na zelenou, která nás dovede na rozcestí Lukšinec. Odtud vede stejná trasa, jak píšu výše po červené.

Lysá hora 1324 m.n.m.

Od přehrady Šance-z vlakového nádraží v Ostravici je to k vodní nádrži Šance 3km po asfaltu. Značka nás vede ještě chvíli nad hráz a za zatáčkou, po levé straně, vede lesní cesta vzhůru kolem vrcholu Čupel, kde se po dlouhé rovince stáčí zpět do prudšího stoupání a zmenšuje se na chodník. Vyjdeme na lesní cestu, kterou obejdeme vrchol k rozcestníku a dál k vlastnímu hřebeni Lysé hory. Vede zde pěkná cestička lemovaná bučinou viz obr.5. Dále se začínají nabírat další výškové metry a cesta se zužuje na malou pěšinu, která nás dovede až na vrchol. Tuto cestu považuji za nejkrásnější. Krajina místy vypadá jako z pohádky a i když tady nechodí moc turistů, i v zimě je chodník dobře prošlápnutý.

Cestou od Šance, vlevo pohled na Šanci, vpravo hřebenem od Čupelu ke Kobylance

Z Raškovic- (nejdelší) od točny autobusů po červené směr Krásná. Jen co projdeme menším zemědělským družstvem a přejdeme cestu, vyvede nás značka mírně do kopce odkud jsou pěkné výhledy na celé údolí Raškovic. Je třeba bedlivě sledovat značku, a držet se lesní cesty, která obchází kopec. Odtud se překonává celý lysohorský masiv, kolem Kyčery a dále přes Kykulu. Pod kopcem se ukážou krásné výhledy na Lysou horu a okolí. Pokračujeme přes Ivančenu, kde se nachází pomník obětem 2.Světové války. Je to jedno z významných poutních míst v Beskydech. Začínáme nabírat výškové metry nástupem na kopec Malchor. Zprvu se jde po rozsáhlém kamenitém chodníku, který se nástupem do lesa zůží v pěšinku překonávající kořeny. Cestou narazíme na vydatný pramen, který doporučuji k osvěžení a za malou chvíli dojdeme k rozcestníku Malchor. Na Lysou horu už nám zbývá zdolat asi nejtěžší úsek celé trasy a to severní sjezdovk u, která je strmá a díky velkému turistickému ruchu značně prošlápnutá. Po zdolání nám jsou při krásném počasí výhledy do okolní krajiny, při dobré viditelnosti, jde vidět na severu Babí hora, na západ Jeseníky.

Vlevo- značný úsek se jde po takové cestě, vpravo- Cestou od Kykulky

Z Visalají- (horský hotel) jezdí pravidelně autobus z Frýdku-Místku, někdy bývá přestup v Raškovicích u Ondráše. O víkendech zde jezdí i MHD za 10kč. Od zastávky pokračujeme po cestě přes parkoviště dál kde pokračujem polní cestou k rozcestníku ukazující vlevo na chatu Sulov, vpravo po červené směr Lysá hora. Zpočátku procházíme chatovou oblastí s loukami, kde jsou pěkné výhledy do okolí. Cestou protnem zelenou značku vedoucí od Zlatníku (pokud nechcete zajíždět až na Visalaje, můžete vystoupit a jít na Lysou horu tady). Dále se pokračuje lesem, přes Zimný, kde je možnost spočinout na krytých lavičkách. Chvíli se jde po asfaltové cestě, která slouží k zásobování vysílače a chat na Lysé hoře. V letní sezóně zde jezdí autobus, který vás vyveze z Frýdku-Místku až nahoru a po hodině jede zase zpět. Červená značka vede sice po cestě, ale my odbočíme po vyšlapaném chodníku zpátky do lesa až dojdeme k jižní sjezdovce a odtud už je to strmým stoupáním kousek k vrcholu.

Vlevo- louka nad Visalajema, vpravo Zimný

Z Malenovic- Tak jako z Ostravice i z Malenovic vede několik variant jak se dostat na Lysou horu.

Po žluté od autobusové zastávky Malenovice konečná, nebo též Rajská bouda. Jde se po asfaltu za Rajskou boudu a kopíruje se potok Satina než se dojde k rozcestí U Korýtka. V podstatě se dá dojet autem až tady, je tu plácek pro parkování, vydatný pramen a pod tím vším je rokle, kde se nachází vodopád Satiny. Cestu k němu je třeba pohledat, protože není vůbec značená a je zarostlá vegetací u cesty. Dále se pokračuje lesní cestou nahoru, dojdeme k Veličkům kde je občerstvení. Pak se prochází temným lesem až se dojde na asfaltovou cestu, kterou půjdem jen chvíli, abychom zpátky odbočili do lesa na pěšinku, která nás dovede k rozcestníku pod Lukšincem a dále přímo na Lukšinec kde se střetává s červenou značkou z Ostravice.

Dostupnost: do Malenovic jezdí z Frýdlantu n. O. autobus zhruba co hodinu.

Vlevo u Korýtka (pramen) vpravo cestou na Malchor

Po modré- se vychází z centra obce od nově postaveného komplexu Borová. Tam se dostanem od stejnojmenné zastávky autobusu. Jde se po asfaltové silnici, než odbočíme na lesní cestu, kterou se dostaneme na rozcestí Hradová. Pokračujeme dále po modré až do místa, kde se nám značka stáčí směrem zpět po lesní cestě. Tady se můžeme rozhodnou následovat značku a dojít tak k pomníku obětem 2. Světové války na Ivančené, nebo jít zkratkou ve stejném směru jako jsme přišli a dojít tak přímo na hřeben, kde se opět setkáme s modrou značkou. Ušetříme tak zhruba 1km chůze. Po modré dojdeme na rozcestí Malchor, odkud budem pokračovat po žluté přes severní sjezdovku na Lysé hoře.

Od hotelu Petra Bezruče- Můžeme zde dojet autem, ale nedávno bylo vybudováno lpacené parkoviště u hotelu, nebo autobusem, jezdí asi 3x denně. Tato trasa je asi nejkratší, zo to velice vydatná. Za parkovištěm u hotelu se vchází do lesa, držíme se zelené značky. Překonává se potůček a svah který se sesunul při jeho rozvodnění. Dále už vede pěšinka která nás zavede na rozcestí Hradová. Dále se pokračuje po modré, viz popisek výše.

Druhá varianta je neoficiální. Tak jako předtím vejdeme do lesíka, nebudeme odbočovat po značce doleva, ale budeme pokračovat přímo do kopce. Je to zkratka, kterou chodí místní a zdatnější turisti, protože jde o prudké stoupání, po nezpevněném chodníku. Je třeba dávat velký pozor aby nám neujela noha, protože se můžeme projet i několik metrů zpátky. Výšvih je to vydatný, za to na konci, kdy vyjdeme na lesní cestu a potkáme modrou značku, se nám naskytnou hezké výhledy na hotel pod námi a blízké okolí.